Generalforsamling 2025 – Støtteforeningen

Ordinær generalforsamling i Støtteforeningen for Solbjerg og Omegns Lokalhistoriske Arkiv

Torsdag den 10. april 2025 kl. 19.30

Dagsorden ifølge vedtægterne.

  1. Valg af dirigent

Gunnar Hauerslev er foreslået og blev valgt.

Gunnar takkede for valget og dagsorden og indkaldelse er sket rettidigt. Sekretæren fører referat. Dagsordenen er i overensstemmelse med vedtægterne.

  • Bestyrelsens beretning ved formanden

Formand Jens Laursen Pind aflagde foreningens beretning for året 2024:

Støtteforeningen havde pr. 31. december 2024, 208 medlemmer på 135 adresser. I løbet af året har vi af forskellige årsager mistet 14 medlemmer (4 dødsfald) resten udmeldt. Så har vi til gengæld fået 20 nye medlemmer.

Bestyrelsen har i 2024 holdt 3 bestyrelsesmøder og en julefrokost, hvor arkivets medarbejdere også deltog.

På grund af arkivets flytning, blev der ikke holdt nogen arrangementer i første halvdel af året, men den 14. september blev der ved et samarbejde mellem Arkiv, bibliotek og Folkehusets Café holdt en ”Kend din By” dag. Med start på biblioteket og en tur rundt i byen, hvor Lis og Jytte fortalte om forskellige ting. Turen sluttede med en fin frokost i Folkehuset. Mange deltagere, men måske ikke så mange nye borgere, og det var jo egentlig dem vi gerne ville oplyse om Solbjerg.

De sidste 2 år har jeg omtalt en tur til Kalø Jagtslot. Den blev så til noget i 2024. Den 26. september var der tur til Kalø, blot med for få deltagere. Vi må jo nok erkende at eventuelle udflugter af denne karakter skal foregå i vores nærområde.

Den 1. oktober var der officiel åbning af det nye bibliotek og dermed også arkivet, Lis vil nok fortælle mere om dette.

Årets hæfte omhandler folk der har boet i og omkring Astrup, hæftet er skrevet af Jytte Kristensen.                                                                                              Så skal det også nævnes, at Støtteforeningen i begyndelsen af 2024, blev tildelt en portion penge fra den nedlagte Astrup, Tulstrup, Hvilsted sparekasse, 31.000 kr. Tusind tak til fondsbestyrelsen for den fine donation.

Til slut skal der lyde en stor tak til arkivets leder Lis og arkivets frivillige, for deres store arbejde, også i Støtteforeningen, og fra mig, tak til de øvrige bestyrelsesmedlemmer for et godt samarbejde.

En praktisk oplysning: Under kaffepausen kan man forny sit medlemskab i Støtteforeningen.

  • Beretning fra arkivet

Leder af Arkivet Lis Hauerslev aflagde beretning for Arkivet for 2024:

LOKALE FACILITETER

Så lykkedes det, den 6. juni 2024, fik vi disse nye lokaliteter, stillet til rådighed, 3 år og 9 mdr. efter vi var til det første møde.  Men det er blevet godt, vi har fået plads til alle vores arkivalier i kælderen og det vi bruger i det daglige, har vi heroppe. Lokalerne er dejlig lyse og vi er blevet mere synlige med denne placering. Hvis nogle har lyst – kan vi i kaffepausen gå en tur i kælderen og se vores fjernarkivs indretning.

På Kontoret som vi kan disponere over tirsdag fra kl. 13-17 og onsdag fra 10-13, har vi fire arbejdspladser, desuden bruger vi lokalet derinde dels til udstillinger og som arbejdsplads når vi arbejder mere end 4 personer eller vi får besøg.

FRIVILLIGE

Af frivillige er vi nu 7 personer, Jørgen som kommer onsdag og styrer hvad der står i aviserne, vores kartotek med oplysninger om afdøde samt vores EDB, Jytte der kommer både tirsdag og onsdag, bruger meget tid på at finde materiale til årshæfter, nedskrive historierne, afskrive interviewes. Om tirsdagen er der fuld hus.  Ole og Niels Ole registrerer billeder i Arkibas, så I kan se dem på nettet – Arkiv.dk – Anna registrerer også billeder, men er nu også begyndt at registrere arkivalier (dokumenter). Så er Inge Juul Rasmussen begyndt hos os som frivillig, hun skal bl.a. hjælpe Jytte med at skrive de fremtidige hæfter.  Jeg selv, besvarer mails, tager imod indlevering, regnskab, m.m.

Ole og Niels var i november på kursus i billede behandling, Anna tog et onlinekursus i billede registrering.

I oktober måned var vi samlet til et fællesmøde hos mig, hvor vi bl.a. gennemgik hvilke opgaver, har vi, hvordan ser vores økonomi ud, og vi sluttede af med et par stykker smørrebrød.

FORMIDLING:

Det er ikke nok at vi indsamler lokalhistorie, vi skal også sørge for at I for kendskab til det, hvilket sker ved udstillinger, som vi har haft 2 af i 2024 og stadig kan ses. Vi bruger også Facebook gruppen ”Solbjerg i gamle dage”, og vores hjemmeside.

Vi har afholdt et foredrag for Løjenkær Borgerlaug, hvor områdets historie var overskriften, herunder byen Løjenkær, områdets gårde, købmanden, telefoncentralen, stampemøllen m.m. og der deltog ca. 17 personer

Kend din by arrangement i samarbejde med Biblioteket og Folkehuset. Som Jens har fortalt lidt om, en succes der deltog ca. 50. og måske gentager vi succesen.

Vi har også holdt indvielse af de nye lokaliteter sammen med biblioteket, den var godt besøgt især mange børn var forbi. En ny Solbjerg sang så dagens lys, om den bliver en succes, tror jeg næppe da den er svær at synge, især uden musik ledsagelse. 

STATISTIK

Vi skal hvert år indrapportere til Århus kommune, nogle nøgletal eks. hvor mange frivillige er tilknyttet arkivet, hvor mange timer bliver der arbejdet og meget mere.

I 2024 har der været 10 afleveringer, 10 telefoniske henvendelser og 24 skriftlige forespørgsler, af besøgene har vi haft ca. 15.

Jeg vil slutte min beretning med at takke alle de frivillige for jeres store indsats i året 2024, I gør alle et godt stykke frivilligt arbejde. Også Støtteforeningen skal have en tak for samarbejdet i 2023.

  • Forelæggelse af regnskaber

Støtteforeningens regnskab blev forelagt af kasserer Anders Bay.

Regnskabet blev enstemmigt godkendt af forsamlingen.

Arkivets regnskab blev forelagt af Lis Hauerslev:

Regnskabet blev enstemmigt godkendt af forsamlingen.

  • Forslag fra bestyrelsen og indkomne forslag:

Bestyrelsen har ingen forslag til ændringer.

  • Valg til bestyrelsen

På valg er:

Jytte Kristensen              modtager genvalg og blev valgt

Lis Hauerslev                   modtager genvalg og blev valgt

Rebekka Høisgaard        modtager genvalg og blev valgt                                        

Ove Hesselbjerg             modtager ikke genvalg

Pia Jakobsen blev opstillet og valgt

  • Valg af 2 suppleanter

På valg er:

Linda Svendgaard           modtager genvalg og blev valgt

Ester Jensen –                  modtager genvalg og blev valgt

  • Valg af revisorer

På valg er:

Tinne Fisker                    modtager genvalg og blev valgt

Suppleant – Eigil Pedersen                       modtager genvalg og blev valgt

  • Eventuelt.

Tak for god ro og orden. Tak til Gunnar Hauerslev.

Jens Pind sagde tak for indsatsen til Ove Hesselbjerg.

I bestyrelsen er det vedtaget at udnævne 2 nye æresmedlemmer. To personer der har brugt rigtig mange timer som frivillig på Arkivet. Linda Svendgaard og Karin Larsen fik hver en buket blomster og en æresmedlemspris.

I pausen var der mulighed for at betale kontingent til Støtteforeningen. Og efter pausen fortalte Niels Brøndum fra Ask om tilværelsen på slægtsgården Ask Nordgård.

Der var 32 deltagere i generalforsamlingen.